Bottas wygrywa w Japonii - wyniki wyścigu i klasyfikacje mistrzowskie

Valtteri Bottas wygrał trzeci wyścig w tym sezonie. Fin musiał czekać prawie pół roku na to zwycięstwo. Ostatnio w Azerbejdżanie stał na najwyższym stopniu podium. Sebastian Vettel po słabym starcie dojechał do mety drugi. Lewis Hamilton był trzeci.

Mercedes zapewnił sobie tytuł mistrzowski. Wyrównał rekord sześciu tytułów mistrza świata konstruktorów z rzędu. Ferrari dokonało tego samego w latach 1999-2004.

Alex Albon dojechał czwarty przed Carlosem Sainzem. Charles Leclerc był szósty. Kierowca Ferrari przebijał się z końca stawki, po tym, jak po starcie doszło do kolizji między nim, a Maxem Verstappenem. Kierowca Red Bull wycofał się po niej z wyścigu kilka okrążeń później.

Daniel Ricciardo był siódmy. Sergio Perez byłby ósmy, ale na ostatnim okrążeniu Gasly broniąc się przed atakiem kierowcy Racing Point, wyrzucił go z toru. Hulkenberg i Stroll zamykali pierwszą dziesiątkę.

Williams zdołał poskładać bolid Kubicy po jego wypadku z kwalifikacji. Polak do mety dojechał ostatni, jego tempo było słabe, został prawie zdublowany przez swojego kolegę z zespołu. Robert powiedział po wyścigu, że zespół mu zabrał przed kwalifikacjami nowe przednie skrzydło i stąd wypadek. Kierowca nie wiedział, a media już pisały w czwartek, że zespół chce to skrzydło tylko w piątek przetestować.

Opis wyścigu:

Atomowy start Valtteriego Bottasa, który wyprzedził wszystkich na starcie i awansował na prowadzenie. W pierwszym zakręcie doszło do kontaktu między Charlesem Leclerkiem, a Maxem Verstappenem. Ten drugi spadł tym samym na koniec stawki. Kierowca Ferrari miał uszkodzone skrzydło, ale zespół dopiero po czterech okrążeniach wezwał go do boksów, kierowca sam nie chciał zjechać i jak najdłużej utrzymać się na torze.

Po siedmiu okrążeniach na prowadzeniu Bottas przed Vettelem. Hamilton trzeci przed Carlosem Sainzem, który wykorzystał kolizję, po której Verstappen spadł na 16 pozycję, a Leclerc był jeszcze dwa oczka niżej.

Kierowca Ferrari wyprzedził Maxa dwa okrążenia później. Leclerc w miarę szybko przebijał się przez końcówkę stawki, okrążenie później awansował przed Kvyata.

Przez chwilę wydawało się, że Sebastian Vettel otrzyma karę za falstart. Sędziowie analizowali start Niemca, ale ostatecznie niczego się nie doszukali.

Na 15 okrążeniu Max Verstappen wycofuje się z wyścigu.

Pierwszym kierowcą z czołówki w boksach był Sebastian Vettel. Niemiec założył miękkie opony, okrążenie później po nowy komplet opon pośrednich zjechał Valtteri Bottas. Hamilton zjechał na 22 okrążeniu. Zespół chwilę wcześniej poinformował, że Brytyjczyk w przeciwieństwie do swojego kolegi z zespołu będzie jechał tylko na jeden pit stop.

Po pierwszej kolejce zmian opon Bottas na prowadzeniu przed Vettelem i Hamiltonem. Sainz czwarty, Albon piąty. Za nimi Ricciardo, Leclerc, Kvyat, Norris i Gasly zamyka pierwszą dziesiątkę.

Hamilton dostał opony pośrednie, a zespół poinformował go, że degradacja opon jest większa, niż się spodziewali i może będzie musiał zjechać jeszcze do boksów. Brytyjczyk wyraził niezadowolenie, skoro wiedzieli o tym, to mogli mu dać twarde opony, a nie pośrednie.

Vettel na 20 okrążeń przed końcem zjechał po opony pośrednie i znalazł się 20 sekund za Hamiltonem.

Bottas zjechał drugi raz do boksów, tym razem po opony miękkie. Hamilton dzięki temu wyszedł na prowadzenie, ale musiał jeszcze raz zjechać po nowy komplet opon. Zrobił to na 43 okrążeniu i spadł ponownie za Vettela. Miał jednak dużo świeższe opony. Do końca wyścigu zostało wtedy 10 okrążeń.

Hamiltonowi nie udało się wyprzedzić Vettela. Sergio Perez na ostatnich kółkach mocno odrabiał pozycje, na ostatnim okrążeniu Gasly broniąc się przed atakiem kierowcy Racing Point, wyrzucił go z toru.

AKTUALIZACJA WYNIKÓW WYŚCIGU - Już po wyścigu okazało się, że flaga w szachownicę została pokazana okrążenie za wcześnie. Wyniki wyścigu zostały więc zmienione. Wyścig został skrócony więc o jedno okrążenie pomimo tego, że zawodnicy tak naprawdę przejechali pełen dystans 53 okrążeń.

AKTUALIZACJA WYNIKÓW WYŚCIGU 2 - Po wyścigu Leclerc otrzymał dwie kary. Jedną za kolizję z Maxem, drugą za jazdę z oberwanym przednim skrzydłem.

 Poniżej wyniki i klasyfikacje po karach Leclerca i anulowaniu wyników ostatniego okrążenia

PozNrKierowcaZespół
177Valtteri BottasMercedes
25Sebastian VettelFerrari
344Lewis HamiltonMercedes
423Alexander AlbonRed Bull-Honda
555Carlos Sainz JnrMcLaren-Renault
63Daniel RicciardoRenault
716Charles LeclercFerrari
810Pierre GaslyToro Rosso-Honda
911Sergio PerezRacing Point-Mercedes
1027Nico HulkenbergRenault
1118Lance StrollRacing Point-Mercedes
1226Daniil KvyatToro Rosso-Honda
134Lando NorrisMcLaren-Renault
147Kimi RaikkonenAlfa Romeo-Ferrari
158Romain GrosjeanHaas-Ferrari
1699Antonio GiovinazziAlfa Romeo-Ferrari
1720Kevin MagnussenHaas-Ferrari
1863George RussellWilliams-Mercedes
1988Robert KubicaWilliams-Mercedes
2033Max VerstappenRed Bull-Honda

Klasyfikacja mistrzostw świata kierowców:

DriverTotal
1Lewis Hamilton338
2Valtteri Bottas274
3Charles Leclerc221
4Max Verstappen212
4Sebastian Vettel212
6Carlos Sainz Jnr76
7Pierre Gasly73
8Alexander Albon64
9Daniel Ricciardo42
10Nico Hulkenberg35
10Sergio Perez35
10Lando Norris35
13Daniil Kvyat33
14Kimi Raikkonen31
15Kevin Magnussen20
16Lance Stroll19
17Romain Grosjean8
18Antonio Giovinazzi4
19Robert Kubica1
20George Russell0

Klasyfikacja mitrzostw świata konstruktorów:

TeamTotal
1Mercedes612
2Ferrari433
3Red Bull323
4McLaren111
5Renault77
6Toro Rosso59
7Racing Point54
8Alfa Romeo35
9Haas28
10Williams1