Dziś odbyła się oficjalna konferencja prasowa, na której zaprezentowano nowe przepisy na sezon 2021. Regulaminy dotyczą zmian sportowych, technicznych, jak i finansowych są już zatwierdzone przez zespoły. Poniżej znajdziecie główne zmiany, o których była mowa na dzisiejszej konferencji.
Regulaminy są już do ściągnięcia tutaj.
Od 2021 r. Formuła 1 będzie miała:
- bolidy, które są w stanie lepiej walczyć na torze.
- bardziej wyrównaną stawkę na torze
- sport, w którym sukces zależy bardziej od tego, jak dobrze zespół wydaje swoje pieniądze, a nie od tego, ile wydaje - w tym, po raz pierwszy, limit kosztów (zaczynający się od 175 milionów dolarów, z planami zmniejszenia tej liczby w przyszłości) zgodnie z zasadami FIA.
- sport, który jest też lepszym biznesem dla zespołów
- sport, który nadal jest najważniejszą serią na świecie i zarazem wizytówką najnowocześniejszej technologii.
Zmiany techniczne:
- wiemy, że waga minimalna wzrośnie z 743 do 768kg- zwiększona waga jednostki napędowej,
- restrykcje w wykorzystywanych do jej budowy materiałów,
- standardowa pompa paliwowa,
- wymóg, żeby wszystkie zespoły z tymi samymi jednostkami miały taką samą moc,
- 20% paliwa musi być odnawialnego i więcej w kolejnych latach,
- skrzynie biegów, a dokładniej ich rozwój ma być zamrożony na 5 lat,
- hydrauliczne zawieszenie ma być zakazane,
- układ zawieszenia ma być uproszczony,
- większe koła 18-calowe,
- koce grzewcze zostają, ale zmniejszą ich maksymalne temperatury,
- bezpieczeństwo zostanie wzmocnione,
- bolidy nie będą się tak rozpadać, żeby później części nie wypadały na tor lub w trybuny
- bolidy będą 3 do 3,5 sekundy wolniejsze, czyli osiągi jak w 2016 roku,
- na bolidach pojawią się informacyjne panele LED
Dodatkowo części do bolidów podzielone będą na 5 kategorii:
- części produkowane przez zespoły,
- części dostarczane przez 1 wykonawcę,
- części prefabrykowane, dostępne dla wszystkich zespołów, ale ich projekt przygotowuje FIA,
- części, które jeden zespół może sprzedać drugiemu,
- części open source, które mogą przechodzić między wszystkimi zespołami
Zmiany sportowe
- format weekendu zostanie zmniejszony z 4 do 3 dni,- maksymalnie w kalendarzu może być 25 Grand Prix w sezonie,
- wprowadzenie limitu zmian części w trakcie weekendu, będzie można testować nowe części w piątek, ale nie będzie można ich używać w sobotę i niedzielę,
- limit budżetu określony na 175 milionów na 21 Grand Prix + milion za każdy wyścig dodatkowy
- w limicie nieliczone są wydatki marketingowe, kontrakty kierowców, roczne bonusy dla pracowników,
- wprowadzono kary i limity wykorzystania tarcz i klocków hamulcowych - szczegóły tutaj
- zespoły są zmuszone do testowania młodych kierowców
Przepisy, które zostały jednogłośnie zatwierdzone przez Światową Radę Sportu Samochodowego, zostaną połączone z nową strukturą zarządzania i podziału zysków, która umożliwi rozwój i poprawę sportu przy jednoczesnym dalszym wzmacnianiu modelu biznesowego. Umowy te znajdują się na zaawansowanym etapie uzgadniania współpracy z zespołami.
Co ciekawe Williams i Renault pokazały swoje projekty.
Na sam koniec dodam, że zaprezentowano różne koncepcje, obrazujące możliwe drogi projektantów, jeśli chodzi o konstrukcje na sezon 2021.