Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1
Po śmierci Ayrtona Senny i Rolanda Ratzenbergera, w trakcie ostatniego weekendu Grand Prix, FIA ogłosiła daleko idące zmiany w regulaminie Formuły 1 w celu poprawy bezpieczeństwa. Większość z nich miała wejść w życie po Grand Prix Monako. W trakcie tego weekendu wprowadzono pierwszą z nich, ograniczenie prędkości w alei serwisowej do 80 km/h.
Max Mosley już od następnego wyścigu, czyli Grand Prix Niemiec chciał spowolnić bolidy. Szef FIA zażądał wprowadzenia do bolidów stopniowanych podłóg w celu zmniejszenia efektywności dyfuzora. Pod podłogą znajdować miała się też deska, której zużycie pokazywało, czy zespoły zbyt nie obniżają wysokości bolidu.
Podczas gdy konieczność poprawy bezpieczeństwa samochodów nie była przez nikogo kwestionowana, projektanci wyrazili wątpliwości co do powodzenia planowanych zmian, a szefowie zespołów byli zaniepokojeni potencjalnymi kosztami przeprojektowania bolidów, które swoje premiery miały zaledwie kilka miesięcy temu.
Od Grand Prix Hiszpanii:
- zmniejszony zostanie rozmiar dyfuzorów,
- podniesione zostaną płaty przedniego skrzydła,
- przednie skrzydło zostanie zmniejszone.
Te zmiany miały spowodować spadek docisku o jakieś 15 procent.
Od Grand Prix Kanady:
- zwiększone zostanie bezpieczeństwo głowy kierowcy, poprzez podniesienie bocznych ścian w kokpicie,
- waga minimalna bolidu wzrośnie o 25 kilogramów (ostatecznie zmiana wyniosła 15 kilogramów),
- przednie zawieszenie zostanie wzmocnione, żeby nie powtórzyła się sytuacja z wypadku Senny,
- kokpit zostanie wydłużony, żeby zmniejszyć możliwość uderzenia głową kierowcy w trakcie wypadku,
- zmniejszono wlot powietrza do silnika, tym samym redukując jego moc.
Zarówno Williams, jak i Simtek, zespoły, dla których jeździli Senna i Ratzenberger, w trakcie tego weekendu wystawiły tylko po jednym kierowcy.
Eddie Irvine nadal siedział na ławce rezerwowych, po karze, jaką otrzymał za kolizję w GP Brazylii. Ponownie zastępował go Andrea de Cesaris.
Wypadek Wendlingera
W czwartek w trakcie sesji treningowej Karl Wendlinger miał groźnie wyglądający wypadek. Stracił panowanie po wyjechaniu z tunelu i uderzył bokiem w bariery tuż za szykaną. Szybko został zabrany do szpitala. Okazało się, że zawodnik jest nieprzytomny i przebywał w stanie śpiączki jeszcze trzy tygodnie po wypadku.
Ostatecznie wybudził się i kontynuował karierę, ale nie wziął w tym sezonie udziału już w żadnym Grand Prix. Miał wrócić na wyścig w Japonii, na Suzuce, ale okazało się, że jego szyja jest zbyt słaba i nie wytrzyma trudów wyścigu.
Jego zespół Sauber-Mercedes wycofał się po tym wypadku ze startu w GP Monaco, tak więc Heinz Harald Frentzen nie brał już udziału w wyścigu i kwalifikacjach.
Kwalifikacje
W walce o pole position po raz pierwszy w tym sezonie i w swojej karierze wygrał Michael Schumacher. Niemiec zmiótł konkurencję, był prawie sekundę szybszy od Hakinnena. Dla Fina to był pierwszy start z pierwszego rzędu w karierze. Peugeot przygotował dla niego specjalną, rozwojową wersję silnika na wyścig w Monaco. W drugim rzędzie uplasowali się Gerhard Berger i Damon Hill
Pozycje startowe
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas |
---|---|---|---|---|
1 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 1:18.560 |
2 | 7 | Mika Hakkinen HAK | McLaren Peugeot | 1:19.488 |
3 | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 1:19.958 |
4 | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 1:20.079 |
5 | 27 | Jean Alesi ALE | Ferrari | 1:20.452 |
6 | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 1:21.053 |
7 | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 1:21.189 |
8 | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 1:21.222 |
9 | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 1:21.288 |
10 | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 1:21.614 |
11 | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 1:21.731 |
12 | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 1:21.793 |
13 | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 1:22.211 |
14 | 15 | Andrea de Cesaris DEC | Jordan Hart | 1:22.265 |
15 | 14 | Rubens Barrichello BAR | Jordan Hart | 1:22.359 |
16 | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 1:22.375 |
17 | 6 | Jyrki Jarvilehto JAR | Benetton Ford | 1:22.679 |
18 | 19 | Olivier Beretta BER | Larrousse Ford | 1:23.025 |
19 | 11 | Pedro Lamy LAM | Lotus Mugen Honda | 1:23.858 |
20 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 1:24.131 |
21 | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 1:24.377 |
22 | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 1:24.656 |
23 | 34 | Bertrand Gachot GAC | Pacific Ilmor | 1:26.082 |
24 | 33 | Paul Belmondo BEL | Pacific Ilmor | 1:29.984 |
Kierowcy przed startem uczcili minutą ciszy wydrzenia z GP San Marino. Pole position zostało o jeden rząd cofnięte i dwa pierwsze pola startowe zostały oddane zawodnikom, którzy teraz ścigają się już tylko w niebie.
Damon Hill po raz pierwszy w tym sezonie dobrze wystartował, ale jego wyścig szybko dobiegł końca. Wyprzedził Gerharda Bergera, ale doszło do kolizji, między nim, a Hakkinenem już na dojeździe do pierwszego zakrętu. Mika, również wycofał się z wyścigu.
W tym samym miejscu z wyścigu odpadli Pierluigi Martini i Gianni Morbidelli.
Schumacher po pierwszym okrążeniu miał 3,7 sekundy przewagi. Po ośmiu kółkach odjechał stawce na 13 sekund. Chwilę później już dublował swojego kolegę z zespołu, który był o cztery sekundy wolniejszy w kwalifikacjach od Michaela. JJ Lehto po powrocie z kontuzji miał problemy z szyją i był zdecydowanie za wolny.
Schumacher jechał na dwa pit stopy w tym wyścigu. Po raz pierwszy zjechał na 24 okrążeniu, chwilę po nim, po paliwo i opony pojawił się też Gerhard Berger. Kierowca Benettona nawet na moment nie stracił prowadzenia.
Nie obyło się jednak bez niespodzianek. Na 42 okrążeniu jechał za Markiem Blundell, gdy jego silnik Yamahy rozlał na torze olej. Schumacher jechał prosto w bariery, ale w ostatnim momencie zdołał opanować bolid. Berger wpadł w poślizg w tym samym miejscu, musiał odbić w lewo i nawrócić, przed powrotem na tor. Stracił tym samym drugą pozycję na rzecz Martina Brundle w McLarenie, który chwilę później go wyprzedził.
Jean Alesi jechał czwarty, próbował wyprzedzić Brabhama w Simteku, ale doszło do kolizji przy szykanie. Kierowca Ferrari musiał zjechać do boksów po nowe przednie skrzydło i spadł o jedną pozycję. Brabham z zepsutym zawieszeniem, wycofał się z wyścigu.
Tylko zawodnicy, którzy stali na podium nie byli zdublowani. Schumacher wygrał po raz czwarty w tym sezonie. 40 punktów na koncie Niemca. Miał 30 punktów przewagi na Bergerem i 33 nad Hillem. Niemiec mógł pauzować trzy wyścigi, a i tak prowadziłby w klasyfikacji kierowców. Te słowa możecie zapamiętać później w trakcie tego sezonu...
Wszystkie wyścigi sezonu 1994 można obejrzeć w usłudze F1 TV
Wyniki wyścigu
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Okr | Czas | Punkty |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 78 | 1:49:55.372 | 10 |
2 | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 78 | +37.278s | 6 |
3 | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 78 | +76.824s | 4 |
4 | 15 | Andrea de Cesaris DEC | Jordan Hart | 77 | +1 okr | 3 |
5 | 27 | Jean Alesi ALE | Ferrari | 77 | +1 okr | 2 |
6 | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 77 | +1 okr | 1 |
7 | 6 | Jyrki Jarvilehto JAR | Benetton Ford | 77 | +1 okr | 0 |
8 | 19 | Olivier Beretta BER | Larrousse Ford | 76 | +2 okr | 0 |
9 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 76 | +2 okr | 0 |
10 | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 75 | +3 okr | 0 |
11 | 11 | Pedro Lamy LAM | Lotus Mugen Honda | 73 | +5 okr | 0 |
NC | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 68 | DNF | 0 |
NC | 33 | Paul Belmondo BEL | Pacific Ilmor | 53 | DNF | 0 |
NC | 34 | Bertrand Gachot GAC | Pacific Ilmor | 49 | DNF | 0 |
NC | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 47 | DNF | 0 |
NC | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 45 | DNF | 0 |
NC | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 40 | DNF | 0 |
NC | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 38 | DNF | 0 |
NC | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 34 | DNF | 0 |
NC | 14 | Rubens Barrichello BAR | Jordan Hart | 27 | DNF | 0 |
NC | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 0 | DNF | 0 |
NC | 7 | Mika Hakkinen HAK | McLaren Peugeot | 0 | DNF | 0 |
NC | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 0 | DNF | 0 |
NC | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 0 | DNF | 0 |
Runda piąta, GP Hiszpanii