Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1
Benetton i ich oszustwa
Michael Schumacher przed Grand Prix Węgier miał dużą przewagę w klasyfikacji kierowców, a Benetton w klasyfikacji konstruktorów. Dwa ostatnie wyścigi jednak nie poszły po ich myśli, lider mistrzostw świata został zdyskwalifikowany z Grand Prix Wielkiej Brytanii, a w Niemczech doznał awarii silnika.
Na dodatek Benetton w dalszym ciągu stawał w obliczu oskarżeń o używanie nielegalnego systemu kontroli startu. Nad Schumacherem wisiało też widmo zakazu startów w dwóch wyścigach, na decyzję FIA musieli jednak poczekać do końca sierpnia.
Co najgorsze, to nie koniec problemów Benettona. W poprzednim wyścigu wybuchł pożar w ich alei serwisowej, a na dwa dni przed piątkowymi treningami na Węgrzech, FIA stwierdziła, że zespół ten manipulował przy maszynie do tankowania. Zespół nielegalnie usunął filtr paliwa, dzięki temu prędkość tankowania była większa, ale też zwiększyli ryzyko rozlania paliwa, co też miało miejsce w poprzednim wyścigu.
Benetton spierał się jednak, że taka modyfikacja wcale nie była nielegalna. Na potwierdzenie mieli pismo firmy, która produkowała maszynę do tankowania. Zespół Larrousse dostał zezwolenie na taką modyfikację i mieli to na piśmie, a Benetton dostarczał im skrzynie biegów, więc udostępnili im ten dowód.
Ostatecznie jednak nie chcieli iść na wojnę z FIA, wydali więc oświadczenie, w którym stwierdzili, że filtr usunął jeden z młodszych mechaników bez konsultacji z dyrektorem zespołu. Benetton "zobowiązał się do wprowadzenia istotnych zmian w zarządzaniu, aby zapewnić, że podobne wydarzenie nie może się już nigdy powtórzyć". Tym samym nie zostali ukarani...
McLaren i ich problemy
Mika Hakkinen został ukarany po wypadku, który spowodował w Grand Prix Niemiec i musiał opuścić jeden wyścig. McLaren musiał znaleźć zastępstwo. Ich dostawca silników Peugeot, mocno naciskał od początku sezonu, żeby Francuz Philippe Alliot zastąpił Martina Brundle. Teraz nadażyła się okazja na wskoczenie w fotel Hakkinena, więc był on pierwszym kandydatem.
Wcześniej w trakcie sezonu zorganizowano nawet specjalnie pojedynek Alliota z Brundlem na torze Paul Ricard we Francji. Zawodnik faworyzowany przez Peugeota uzyskał nawet lepszy czas, przynajmniej do momentu, w którym telemetria pokazała, że jedną szykanę pokonywał bez żadnego skrętu kierownicą...
Kwalifikacje
Schumacher wrócił na pole position i był aż o 0,6 sekundy szybszy od Damona Hilla, kolejny zawodnik był 2 sekundy wolniejszy. Część fanów może powiedzieć, że taka różnica nie może wynikać z umiejętności kierowców.
Brundle zakwalifikował się szósty, a Alliot dopiero czternasty. Ukyo Katayama po raz drugi z rzędu zakwalifikował się piąty za kierownicą Tyrrela. Ferrari było szybkie na prostych w Niemczech, ale kręty tor na Węgrzech im nie pomagał.
Jean Alesi i Nicola Larini spędzili pomiędzy tymi wyścigami, sześć dni testując na trzech różnych torach, próbując poprawić przyczepność bolidu Ferrari. Mimo to Alesi był trzynasty, a Berger czwarty na starcie.
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas |
---|---|---|---|---|
1 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 1:18.258 |
2 | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 1:18.824 |
3 | 2 | David Coulthard COU | Williams Renault | 1:20.205 |
4 | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 1:20.219 |
5 | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 1:20.232 |
6 | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 1:20.629 |
7 | 15 | Eddie Irvine IRV | Jordan Hart | 1:20.698 |
8 | 30 | Heinz-Harald Frentzen FRE | Sauber Mercedes | 1:20.858 |
9 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 1:20.929 |
10 | 14 | Rubens Barrichello BAR | Jordan Hart | 1:20.952 |
11 | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 1:20.984 |
12 | 6 | Jos Verstappen VER | Benetton Ford | 1:21.141 |
13 | 27 | Jean Alesi ALE | Ferrari | 1:21.206 |
14 | 7 | Philippe Alliot ALL | McLaren Peugeot | 1:21.498 |
15 | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 1:21.837 |
16 | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 1:21.873 |
17 | 29 | Andrea de Cesaris DEC | Sauber Mercedes | 1:21.946 |
18 | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 1:22.038 |
19 | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 1:22.311 |
20 | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 1:22.379 |
21 | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 1:22.487 |
22 | 11 | Alessandro Zanardi ZAN | Lotus Mugen Honda | 1:22.513 |
23 | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 1:22.614 |
24 | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 1:22.705 |
25 | 19 | Olivier Beretta BER | Larrousse Ford | 1:22.899 |
26 | 32 | Jean-Marc Gounon GOU | Simtek Ford | 1:24.191 |
Na starcie Schumacher, mimo że był po czystej stronie toru, nie ruszył zbyt dobrze i Hill zdołał go wyprzedzić. Niemiec do pierwszego zakrętu później zahamował i po zewnętrznej wyprzedził kierowcę Williamsa. Kolejne miejsca zajmowali Coulthard, Berger, Katayama i Brundle.
Jordany były szybkie po starcie. Irvine i Barichello przed drugim zakrętem zdołali wyprzedzić Katayamę, ale doszło do kolizji między tymi zawodnikami i cała trójka odpadła z wyścigu.
Alesiemu skorzystał na tym i gdy po chwili wyprzedził Panisa, był już szósty. Po pierwszej rundzie pit stopów kolejność w czołówce nie uległa zmianie.
Schumacher planował trzy razy zjeżdżać do alei serwisowej, a reszta stawki na dwa razy. Ferrari tutaj było wyjątkiem, ich zawodnicy mieli tylko raz pojawić się w boksach.
Zawodnicy mieli problemy z przyczepnością, głównie przy drugim zakręcie, gdzie między innymi Berger na chwilę wypadł z toru, obróciło też Frentzena. Ten ostatni, jak widać na zdjęciu poniżej, jeździł w Sauberze. Zespół ten jako jedyny po śmiertelnym wypadku Rolanda Ratzenbergera w San Marino, podwyższył już w sezonie 1994 boczne ścianki kokpitu, tak żeby zapewnić większe bezpieczeństwo dla swoich kierowców.
Jean Alei odpadł z wyścigu na 59 okrążeniu po awarii silnika. Olej z jego bolidu sprawił, że okrążenie później David Coulthard wylądował na bandzie. Szkot nie zauważył plamy oleju i stracił panowanie nad bolidem. Jechał w tym momencie na trzecim miejscu. Drugie Ferrari odpadło na cztery okrążenia przed metą, również po awarii silnika.
Schumacher pod koniec pozwolił się oddublować Verstappenowi, który gonił jadącego na trzeciej pozycji Brundla. Kierowca McLarena co ciekawe zatrzymał się na ostatnim okrążeniu z usterką elektryczną, co pozbawiło go podium, ale został sklasyfikowany na 4 miejscu, ponieważ pozostali zawodnicy byli zdublowani i nie mogli go już wyprzedzić.
Michael Schumacher odniósł siódme zwycięstwo w sezonie, wyprzedzając Damon Hill, kolegę z drużyny Josa Verstappena, Martina Brundla, Marka Blundella i Oliviera Panisa, który zajął szóste miejsce dla Ligiera.
Lider mistrzostw miał 31 punktów przewagi nad Hillem. Do końca sezonu zostało sześć Grand Prix, ale w dwóch z nich Schumacher mógł nie wystartować z powodu kary po wyścigu na Silverstone.
Wszystkie wyścigi sezonu 1994 można oczywiście obejrzeć w archiwum na F1 TV
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Okr | Czas | Punkty |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 77 | 1:48:00.185 | 10 |
2 | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 77 | +20.827s | 6 |
3 | 6 | Jos Verstappen VER | Benetton Ford | 77 | +70.329s | 4 |
4 | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 76 | DNF | 3 |
5 | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 76 | +1 okr | 2 |
6 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 76 | +1 okr | 1 |
7 | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 75 | +2 okr | 0 |
8 | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 75 | +2 okr | 0 |
9 | 19 | Olivier Beretta BER | Larrousse Ford | 75 | +2 okr | 0 |
10 | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 75 | +2 okr | 0 |
11 | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 74 | +3 okr | 0 |
12 | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 72 | DNF | 0 |
13 | 11 | Alessandro Zanardi ZAN | Lotus Mugen Honda | 72 | +5 okr | 0 |
14 | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 69 | DNF | 0 |
NC | 2 | David Coulthard COU | Williams Renault | 59 | DNF | 0 |
NC | 27 | Jean Alesi ALE | Ferrari | 58 | DNF | 0 |
NC | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 58 | DNF | 0 |
NC | 30 | Heinz-Harald Frentzen FRE | Sauber Mercedes | 39 | DNF | 0 |
NC | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 34 | DNF | 0 |
NC | 29 | Andrea de Cesaris DEC | Sauber Mercedes | 30 | DNF | 0 |
NC | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 30 | DNF | 0 |
NC | 7 | Philippe Alliot ALL | McLaren Peugeot | 21 | DNF | 0 |
NC | 32 | Jean-Marc Gounon GOU | Simtek Ford | 9 | DNF | 0 |
NC | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 0 | DNF | 0 |
NC | 14 | Rubens Barrichello BAR | Jordan Hart | 0 | DNF | 0 |
NC | 15 | Eddie Irvine IRV | Jordan Hart | 0 | DNF | 0 |