Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1
Cyrk Formuły 1 zawitał do Belgii na tor w Spa-Francorchamps wiedząc, że trzeba jakoś spowolnić kierowców. Tak jak to miało miejsce w kilku innych wyścigach w tym sezonie po San Marino, najlepszych rozwiązaniem było montowanie szykany w szybkich sekcjach. Dlatego też w tym roku zamontowano jedną na środku Eau Rouge. Co widać na zdjęciu powyżej. W kilku innych miejscach poszerzono pułapki żwirowe.
Alessandro Zanardi przed wyścigiem dowiedział się, że w nim nie wystartuje. Jego zespół Lotus, miał problemy finansowe. Cosworth oczekiwał zapłaty ponad 2 milionów funtów długu za dostawę silników. Dlatego też zespół postanowił sprzedać jedno miejsce dla nowego kierowcy na Grand Prix Belgii. Lotus nie musiał długo szukać i Philippe Adams zapłacił pół miliona dolarów za start w dwóch wyścigach.
Podobne problemy miał zespół Larrousse. Olivier Beretta został zastąpiony przez Philippa Alliot, tego samego, który na Węgrzech jechał za Hakkinena w McLarenie. Francuz wywołał niemałe zawieszanie jak powiedział dziennikarzom, że brakuje mu systemu automatycznej zmiany biegu w górę jaki miał w McLarenie. FIA rozpoczeła od razu śledztwo, ponieważ taki system jest zakazany.
Kwalifikacje
W piątek padał deszcz i tor był mokry przez większą część pierwszych kwalifikacji. Pod koniec jednak, asfalt przesychał i nikt nie wiedział, czy może zaryzykować wyjazd na slickach. Michael Schumacher pozostał na deszczowych oponach, podobnie jego najgroźniejszy rywal Damon Hill.
Najlepszy czas wykręcił Rubens Barrichello, którego zespół przekonał o wyjeździe na oponach na suchą nawierzchnię.
Następnego dnia nie padało i Jordan tylko czekał, aż inni pokonają ich kierowcę. Na pół godziny przed kwalifikacjami niespodziewanie się jednak rozpadało. Nikt nie zdołał poprawić czasu Brazylijczyka z piątku i tym samym 22 latek został najmłodszym kierowcą startującym z pole position, przynajmniej do tamtego roku.
Było to też pierwsze w historii pole position zespołu Jordan.
Wszystkie wyścigi sezonu 1994 można obejrzeć w usłudze F1 TV
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas |
---|---|---|---|---|
1 | 14 | Rubens Barrichello BAR | Jordan Hart | 2:21.163 |
2 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 2:21.494 |
3 | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 2:21.681 |
4 | 15 | Eddie Irvine IRV | Jordan Hart | 2:22.074 |
5 | 27 | Jean Alesi ALE | Ferrari | 2:22.202 |
6 | 6 | Jos Verstappen VER | Benetton Ford | 2:22.218 |
7 | 2 | David Coulthard COU | Williams Renault | 2:22.359 |
8 | 7 | Mika Hakkinen HAK | McLaren Peugeot | 2:22.441 |
9 | 30 | Heinz-Harald Frentzen FRE | Sauber Mercedes | 2:22.634 |
10 | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 2:23.326 |
11 | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 2:23.895 |
12 | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 2:24.048 |
13 | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 2:24.117 |
14 | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 2:25.114 |
15 | 29 | Andrea de Cesaris DEC | Sauber Mercedes | 2:25.695 |
16 | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 2:26.044 |
17 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 2:26.079 |
18 | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 2:26.738 |
19 | 19 | Philippe Alliot ALL | Larrousse Ford | 2:26.901 |
20 | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 2:27.155 |
21 | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 2:27.212 |
22 | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 2:28.156 |
23 | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 2:28.979 |
24 | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 2:30.931 |
25 | 32 | Jean-Marc Gounon GOU | Simtek Ford | 2:31.755 |
26 | 11 | Philippe Adams ADA | Lotus Mugen Honda | 2:33.885 |
W niedzielę z rana padał deszcz, ale wyścig zapowiadał się, że będzie suchy. Dwa wyścigi wcześniej w Niemczech wprowadzono przepis, który mówi, że pod bolidem musi być zamontowana drewniana deska. Jest ona po wyścigu badana i jeśli wykryto na niej zbyt duże zużycie, oznacza to, że bolid był zbyt nisko zawieszony nad ziemią, a to niezgodne z przepisami.
Zespoły na deszczowe warunki zawsze podwyższają zawieszenie, żeby nie paść ofiarą aquaplaningu. W Belgii cały weekend padało i nikt nie był wstanie przetestować jak nisko można obniżyć zawieszenie na suchy wyścig.
Po wyjazdowym okrążeniu z boksów Hill poprosił o podwyższenie zawieszenia, Schumacher tak samo, ale tylko o pół milimetra. Nikt nie był w stanie jednak powiedzieć, czy to wystarczyłoby, żeby nie zostać zdyskwalifikowanym.
Barichello dobrze wystartował do wyścigu i zachował prowadzenie. Przynajmniej do prostej Kemmel, gdzie Schumacher z łatwością go wyprzedził. Hill starał się nie wpaść w żadne kłopoty na starcie, to mogłoby oznaczać koniec jego szans w walce o tytuł mistrzowski.
Po chwili kierowcę Jordana wyprzedził też Jean Alesi w Ferrari, ale chwilę później silnik w bolidzie Francuza doznał awarii. Hill okrążenie później był już drugi, ale dziesięć sekund za prowadzącym. Schumacher odjeżdżał Brytyjczykowi ponad pół sekundy na okrążeniu.
Coulthard jechał trzeci przed Hakkinenem. Na 10 okrążeniu Heinz-Harald Frentzen obrócił się w Eau Rouge gdy próbował wyprzedzić Jordana Barichello, który już spadł na piątą pozycję. Okrążenie później w drugim Ferrari padł silnik i Berger również musiał wycofać się z dalszej jazdy.
Rubens nie dojechał ostatecznie do mety, popełniając błąd na 19 okrążeniu i wypadając przez pułapkę żwirową prosto w bariery.
Na kolejnych kółkach najpierw Hill, a potem Coulthard zjechali do boksów. Ten drugi wyprzedził dzięki temu swojego kolegę z zespołu. Schumacher był w boksach okrążenie później. Niemiec na 19 okrążeniu popełnił błąd, obróciło go i stracił sześć sekund przewagi nad Williamsami.
Hill tymczasem przez team radio wzywał zespół, by pozwolili mu wyprzedzić Coultarda. Szkot puścił go dopiero na 36 okrążeniu, Damon po wyścigu był zły, że doszło do tego tak późno. Na dodatek David miał złamaną część tylnego skrzydła i zjechał do boksów ocenić, czy może dalej jechać. Zespół trzymał go tak długo, że Coulthard do mety dojechał piąty.
Schumacher ostatecznie wygrał przed Hillem, Hakkinenem iVerstappenem, który skorzystał na problemach w drugim Williamsie. Tym samym Michael miał 35 punktów przewagi, a do końca sezonu można było zdobyć ich 50.
Pięć godzin po zakończeniu wyścigu Schumacher został zdyskwalifikowany. Techniczne badanie wykazało, że deska pod bolidem Benettona jest zużyta bardziej, niż przewiduje to regulamin. Normalnie ma ona 10 mm grubości, a musi mieć co najmniej 9 mm w trakcie badania. Miała jednak 7,4 mm.
Benetton złożył apelację. Zespół twierdził, że Schumacher zniszczył deskę w trakcie swojego obrotu i wyjazdu poza tor. Przez to nie można go karać za jej uszkodzenie. FIA jednak orzekła, że w innym miejscu na desce widać zniszczenia wynikające z tego zdarzenia.
Schumacher został zdyskwalifikowany, jego przewaga stopniała do 21 punktów. Na dodatek w końcu było wiadomo jaka kara go czeka za nieprzestrzeganie czarnej flagi w GP Wielkiej Brytanii. Niemiec miał zakaz startu w dwóch kolejnych wyścigach we Włoszech i Portugalii.
Jego przewaga w mistrzostwach mogła po tych wyścigach tym samym skurczyć się do jednego punktu w najgorszym dla niego przypadku.
Wyniki wyścigu
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Okr | Czas | Punkty |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 44 | 1:28:47.170 | 10 |
2 | 7 | Mika Hakkinen HAK | McLaren Peugeot | 44 | +51.381s | 6 |
3 | 6 | Jos Verstappen VER | Benetton Ford | 44 | +70.453s | 4 |
4 | 2 | David Coulthard COU | Williams Renault | 44 | +105.787s | 3 |
5 | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 43 | +1 okr | 2 |
6 | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 43 | +1 okr | 1 |
7 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 43 | +1 okr | 0 |
8 | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 43 | +1 okr | 0 |
9 | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 43 | +1 okr | 0 |
10 | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 42 | +2 okr | 0 |
11 | 32 | Jean-Marc Gounon GOU | Simtek Ford | 42 | +2 okr | 0 |
12 | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 41 | +3 okr | 0 |
13 | 15 | Eddie Irvine IRV | Jordan Hart | 40 | DNF | 0 |
NC | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 33 | DNF | 0 |
NC | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 29 | DNF | 0 |
NC | 29 | Andrea de Cesaris DEC | Sauber Mercedes | 27 | DNF | 0 |
NC | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 24 | DNF | 0 |
NC | 14 | Rubens Barrichello BAR | Jordan Hart | 19 | DNF | 0 |
NC | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 18 | DNF | 0 |
NC | 11 | Philippe Adams ADA | Lotus Mugen Honda | 15 | DNF | 0 |
NC | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 11 | DNF | 0 |
NC | 19 | Philippe Alliot ALL | Larrousse Ford | 11 | DNF | 0 |
NC | 30 | Heinz-Harald Frentzen FRE | Sauber Mercedes | 10 | DNF | 0 |
NC | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 3 | DNF | 0 |
NC | 27 | Jean Alesi ALE | Ferrari | 2 | DNF | 0 |