Po zatwierdzeniu przez Komisję F1 wyścigi kwalifikacyjne odbędą się podczas trzech rund tegorocznych mistrzostw świata. Pierwszy z nich odbędzie się w trakcie GP Wielkiej Brytanii. W skrócie, w piątek mamy kwalifikacje, które decydują o pozycjach do startu do sprintu. W sprincie pierwsza trójka zdobywa punkty, a do niedzielnego wyścigu ruszamy na pozycjach, na jakich zawodnicy dojechali w sprincie.
Zespoły będą mogły wybrać dwa komplety opon ze swojego przydziału na weekend, na kwalifikacyjny sprint, który będzie się odbywał na dystansie 100 kilometrów. Oznacza to, że zamiast oglądać godzinne kwalifikacje, czeka nas tylko mniej więcej 30-minutowy sprint. Szczegółowo rozpisane zasady związane z wykorzystywaniem opon znajdziecie tutaj
Dotychczasowa sesja kwalifikacyjna odbędzie się w piątek w trakcie takiego weekendu. FIA potwierdziła, że zespoły będą mogły używać tylko miękkich opon podczas kwalifikacji w tych i będą miały do dyspozycji maksymalnie pięć kompletów.
W niedzielnym wyścigu pierwsza dziesiątka nie będzie startowała na oponach z Q2 i to chyba największa zmiana i taka, na którą liczyłem od dawna. Do tej pory każdy wiedział, na jakich oponach będzie startował rywal, a teraz to może być mała loteria.
Sprinty odbędą się torach Silverstone i Monza, plus trzeci jeszcze niepotwierdzony obiekt. Wcześniej mówiło się o Brazylii, ale tam pewnie w tym roku wyścig się nie odbędzie.
W sprincie kwalifikacyjnym będzie można zdobyć dodatkowe punkty, ale będą one przyznawane tylko trzem najlepszym zawodnikom. Trzy za wygraną, dwa za drugie miejsce i jeden za trzecie. Wyniki zadecydują też o pozycjach startowych do niedzielnego Grand Prix.
Warunki parc ferme będą obowiązywały już od piątkowych kwalifikacji. W sobotniej sesji treningowej będzie można wprowadzać tylko małe zmiany, pełna lista modyfikacji ma być podana wkrótce. Mówi się, że będzie możliwe dostosowanie chłodzenia, jeśli na godzinę przed startem sesji zadeklarowane temperatury będą różniły się o 10 stopni Celsjusza. Po sprincie w życie wejdą już pełne warunki parc ferme.
Propozycja otrzymała jednogłośne poparcie zespołów. Mam nadzieję, że piątkowe kwalifikacje nie będą rozgrywane wczesnym popołudniem. Formuła 1 powinna testować czasami nowinki, oby nie skończyło się tak jak z tymi kwalifikacjami w 2016 roku, z których bardzo szybko zrezygnowano.
Nowy format weekendu Grand Prix:
Dzień | Sesja | Format | Notatki |
---|---|---|---|
Piątek | Pierwszy trening | 60 minut | Kierowcy mogą skorzystać z 2 dowolnych kompletów opon |
Kwalifikacje | Q1, Q2 i Q3 | Kierowcy mogą korzystać z 5 kompletów opon miękkich | |
Sobota | Drugi trening | 60 minut | Kierowcy mogą korzystać z jednego dowolnego kompletu opon |
Sprint kwalifikacyjny | 100-kilometrowy wyścig | Wolny wybór 2 kompletów opon | |
Niedziela | Grand Prix | 305-kilometrowy wyścig | Obojętnie który komplet opon, nie trzeba startować na oponach z Q2 |