Komisja Formuły 1 FIA ogłosiła serię zmian, które wejdą w życie w sezonie 2024, z jednoczesnymi zapowiedziami dalszych modyfikacji regulaminów. Wśród omawianych punktów znalazły się zmiany w formacie wyścigów sprinterskich, zasad dotyczących opon oraz środków bezpieczeństwa w warunkach deszczu i wysokiej temperatury. Spotkanie przedstawicieli FIA, FOM i zespołów, które odbyło się w piątek, poruszyło również kwestie związane z harmonogramem sprintów, a także regulacje dotyczące opon.
W sezonie 2023 oba dni związane z wyścigami sprinterskimi, czyli kwalifikacje i sam sprint, zostały przeniesione na soboty, a zwykła sesja kwalifikacyjna w piątek i to ona ustalała ustawienie startowe na niedzielne Grand Prix. Jednak niektórzy kierowcy i zespoły krytykowali wprowadzenie regulacji parc ferme, które obowiązywało już od piątkowego treningu.
W odpowiedzi na te krytyki, FIA ogłosiła, że format rund sprinterskich zostanie "zaktualizowany" przed następnym sezonem. Organ zarządzający stwierdził, że harmonogram weekendów sprinterskich zostanie "racjonalizowany" poprzez lepsze oddzielenie sesji sprinterskich od tych bezpośrednio związanych z Grand Prix. Nie podano jednak szczegółów dotyczących tych zmian, a potwierdzenie sześciu rund sprinterskich na sezon 2024 będzie możliwe po zakończeniu obecnego sezonu.
Komisja Formuły 1 zaznaczyła również inne kwestie omawiane podczas spotkania, w tym dalsze prace badawcze nad zmniejszeniem ilości podnoszonej wody przez bolidy w deszczu. Po testach eksperymentalnych osłon kół na torze Silverstone po Grand Prix Wielkiej Brytanii w lipcu, Komisja ogłosiła, że kolejny test zostanie przeprowadzony na początku 2024 roku, aby wspomóc przyszłe prace nad projektem FIA .
Alternatywna alokacja opon, testowana na Grand Prix Węgier i Włoch, nie będzie kontynuowana w regulacjach na sezon 2024. Kierowcy nadal otrzymają standardową alokację 13 zestawów suchych opon na każdy wyścig.
Planowane wprowadzenie zakazu używania podgrzewanych koców na opony w 2024 roku napotkało kolejny problem. Zakaz ten został zaproponowany na 2024 rok, ale został odrzucony przez zespoły, a Komisja potwierdziła, że koców na opony będziemy używać również w 2025 roku.
Po intensywnym upale i problemach z jakimi kierowcy mieli do czynienia podczas Grand Prix Kataru w tym roku, co doprowadziło do wielu przypadków odwodnienia i konieczności udzielenia pomocy medycznej, komisja zatwierdziła aktualizację regulaminu technicznego, która umożliwi montaż nadmuchu powietrza do kokpitu bolidów w przyszłości. Przeprowadzone zostaną również dalsze analizy w celu zapewnienia bardziej skutecznych rozwiązań chłodzenia w podobnych ekstremalnych warunkach w przyszłości.
Dodatkowe zmiany na sezon 2024 obejmują zatwierdzenie poprawki do regulaminu technicznego mającej na celu ograniczenie wielkości i liczby metalowych komponentów używanych przy formowaniu podłogi samochodów, które są bardziej narażone na kary związane z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi efektu przyziemnego niż poprzednie generacje samochodów Formuły 1. W kontekście ograniczeń budżetowych, wszystkie działania związane z działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju i redukcji śladu węglowego dla zespołów będą wyłączone spod limitu budżetowego.
Patrząc w przyszłość, w związku z wprowadzeniem nowych jednostek napędowych w 2026 roku, komisja ogłosiła, że osiągnięto porozumienie, które ograniczy zespoły w rozpoczęciu prac rozwojowych nad samochodami na sezon 2026 do początku 2025 roku.
Wszystkie ustalenia z tego spotkania muszą zostać formalnie zatwierdzone przez Światową Radę Sportów Motorowych FIA, która spotka się przed galą wręczenia nagród FIA w Baku w grudniu.
- Home-icon
- Wyniki
- Sezon 2024
- _Kalendarz 2024
- _Kalendarz F1 na telefon
- _Zasady F1 na sezon 2024
- _Składy zespołów
- _Tory F1
- Aktualności
- Inne
- _Zakazane w F1
- _Sezon 1994
- _Wypadek Senny
- _Papierowe bolidy do składnia
- Kup dostęp do transmisji
- _Wszystko o F1 TV
- _Kup F1 TV
- Echa Padoku
- Książki
- Recenzje
- Prezenty