Formuła 1 rezygnuje z punktu za najszybsze okrążenie w 2025 roku

Formuła 1 ogłosiła, że od sezonu 2025 bonusowy punkt za najszybsze okrążenie, który wprowadzono ponownie z dużym rozmachem pięć lat temu, zostanie wycofany. Decyzja ta została potwierdzona przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) po obradach Światowej Rady Sportów Motorowych. Choć nie podano oficjalnego wyjaśnienia tej zmiany, ogłoszenie to pojawiło się po kontrowersjach, które wybuchły w związku z wydarzeniami podczas ostatniej rundy mistrzostw.

Punkt za najszybsze okrążenie pierwotnie wprowadzono w latach 50., ale z czasem został on wycofany. W 2019 roku postanowiono przywrócić ten element, argumentując, że przyczyni się on do „poprawy widowiska, zachowując jednocześnie integralność sportu”. Pomysłodawcą tej zmiany był Ross Brawn, który w tamtym czasie pełnił funkcję dyrektora zarządzającego F1. Już wtedy przyznał on, że nowa zasada może prowadzić do „kontrowersyjnych” sytuacji w walce o tytuł mistrzowski.

Kontrowersje związane z Danielem Ricciardo

Podczas ostatniego wyścigu sezonu 2024 pojawiły się podejrzenia, że Red Bull użył swojej drugiej drużyny, aby pomóc Maxowi Verstappenowi w walce o mistrzostwo. Lando Norris, najbliższy rywal Verstappena w klasyfikacji generalnej, miał najszybsze okrążenie oraz związany z tym bonusowy punkt, gdy wyścig wchodził w decydującą fazę. Tymczasem Daniel Ricciardo, który jechał na 18. miejscu dla drugiego zespołu Red Bulla, Scuderia AlphaTauri, nie był uprawniony do zdobycia punktu, ale jego zespół wezwał go do boksu na wymianę opon na miękką mieszankę tuż przed końcem wyścigu.

Ricciardo, mając świeże opony, zdołał ustanowić najszybsze okrążenie, zabierając tym samym punkt Norrisowi, mimo że sam go nie otrzymał. To wywołało spekulacje, że Red Bull celowo wykorzystał swoją drugą drużynę, by wspomóc Verstappena. Red Bull twierdził, że Ricciardo po prostu dostał szansę na najszybsze okrążenie w swoim przedostatnim występie dla zespołu, chociaż wiadomości radiowe wskazują, że sam Ricciardo nie prosił o taką możliwość.

Zmiany w 2025 roku

Oprócz usunięcia punktu za najszybsze okrążenie, F1 wprowadzi także inną istotną zmianę. W nadchodzącym sezonie 2025 liczba sesji treningowych przeznaczonych dla młodych kierowców zostanie podwojona. Obecnie zespoły muszą wystawiać juniorów w każdym z dwóch samochodów przynajmniej raz w trakcie sezonu, jednak nowe przepisy wymuszą na zespołach dodatkowe okazje do zaprezentowania młodych talentów.

Decyzje te pokazują, że F1 wciąż dąży do równoważenia atrakcyjności widowiska z rywalizacją sportową, jednocześnie starając się wspierać rozwój przyszłych gwiazd tego sportu.