Toyota po raz pierwszy od 15 lat powraca do Formuły 1 dzięki nowemu partnerstwu z zespołem Haas. Największy producent samochodów na świecie stanie się "oficjalnym partnerem technicznym" zespołu, który obecnie zajmuje siódme miejsce w klasyfikacji mistrzostw świata. Logo Toyoty pojawi się na samochodach Haas VF-24 już podczas nadchodzącego Grand Prix Stanów Zjednoczonych, które odbędzie się na torze Circuit of the Americas.
W ramach nowej, wieloletniej umowy Toyota będzie dostarczać Haasowi "usługi projektowe, techniczne i produkcyjne". Zespół Haas zaznacza, że w zamian za tę współpracę Toyota przekaże swoje "doświadczenie techniczne i korzyści komercyjne". Warto jednak zauważyć, że nowa umowa nie wpłynie na obecne porozumienie Haasa z Ferrari, które dostarcza zespołowi jednostki napędowe, skrzynie biegów oraz inne podzespoły. Współpraca z Ferrari została niedawno przedłużona do 2028 roku.
Jednym z kluczowych elementów tego partnerstwa dla Toyoty będzie możliwość testowania swoich młodych kierowców w bolidach Haasa. Wśród tych wspieranych przez japońskiego producenta znajduje się m.in. Ritomo Miyata, mistrz Super Formuły, który obecnie ściga się w Formule 2.
Szef zespołu Haas, Ayao Komatsu, nie krył entuzjazmu z powodu nawiązania współpracy z Toyotą. W swoim oświadczeniu podkreślił, że współpraca z liderem w branży motoryzacyjnej to ogromna szansa zarówno dla Haasa, jak i Toyoty. Toyota zyska możliwość rozwoju swoich technologii i wiedzy inżynierskiej, a Haas skorzysta z bogatych zasobów technicznych Toyoty Gazoo Racing oraz ich procesów produkcyjnych. Komatsu zaznaczył, że współpraca ta jest niezwykle korzystna dla obu stron, ponieważ Haas dzięki niej będzie mógł zwiększyć swoją konkurencyjność w Formule 1, a Toyota rozwijać swoje wewnętrzne możliwości inżynieryjne.
Toyota miała już swoją obecność w Formule 1, rywalizując w latach 2002–2009 jako pełnoprawny zespół fabryczny, który budował zarówno swoje nadwozia, jak i silniki. Najlepszym wynikiem japońskiego zespołu było czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów w sezonie 2005. W dwóch ostatnich latach swojej działalności w F1 Toyota zajęła piąte miejsce.
Pomimo mieszanych wyników w Formule 1, Toyota odnosiła znacznie większe sukcesy w innych seriach wyścigowych. Japoński producent triumfował w Mistrzostwach Świata Endurance przez ostatnie pięć sezonów z rzędu, a także zdobył tytuł w Rajdowych Mistrzostwach Świata przez trzy ostatnie lata. Toyota bierze również udział w Mistrzostwach Super Formuły jako dostawca silników, a także posiada zespoły w NASCAR i Brytyjskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych.
Powrót Toyoty do Formuły 1 w partnerstwie z Haasem to ważny krok dla japońskiego giganta motoryzacyjnego, który może przynieść korzyści obu stronom. Dla Haasa jest to szansa na rozwój technologiczny, a dla Toyoty – na ponowne zaistnienie w najbardziej prestiżowej serii wyścigowej na świecie.