Stake Sauber zakończy współpracę z Valtterim Bottasem i Zhou Guanyu po zakończeniu sezonu 2024. Nowym kierowcą zespołu zostanie Gabriel Bortoleto, młody talent akademii McLarena, który obecnie prowadzi w klasyfikacji serii F2. Audi, które przejmie pełną kontrolę nad zespołem Sauber od sezonu 2026, planuje wykorzystać Bortoletto jako jednego z filarów swojego projektu w F1, a oficjalne ogłoszenie podpisania kontraktu z Brazylijczykiem spodziewane jest w nadchodzących dniach. Decyzja o zatrudnieniu Bortoletto miała zostać celowo opóźniona, by nie wywierać presji na młodego zawodnika podczas jego domowego Grand Prix w Brazylii.
Nico Hulkenberg, który przejdzie z Haasa, dołączy do Saubera w przyszłym sezonie, zastępując Zhou Guanyu. Proces wyboru drugiego kierowcy był jednak bardziej skomplikowany. Audi początkowo chciało zakontraktować doświadczonych zawodników, takich jak Carlos Sainz i Esteban Ocon, lecz obaj kierowcy wybrali inne zespoły. Kolejnymi kandydatami do fotela byli Mick Schumacher, rezerwowy Aston Martina Felipe Drugovich oraz młody Theo Pourchaire, ale to Gabriel Bortoleto przyciągnął największe zainteresowanie Audi, dzięki imponującym wynikom w niższych seriach i wsparciu ze strony akademii McLarena.
Dla Valtteriego Bottasa strata miejsca w Sauberze jest ciosem, który może oznaczać koniec jego kariery jako pełnoetatowego kierowcy F1. Bottas wcześniej sygnalizował mediom, że osiągnął porozumienie z zespołem na sezon 2025, ale mimo to nadal oczekiwał na ostateczną decyzję Mattii Binotto, szefa Audi. Podczas Grand Prix Stanów Zjednoczonych Bottas wyraził nadzieję na kontynuację współpracy, lecz nowe informacje wskazują, że jego miejsce zajmie Bortoleto. Fin rozważa możliwość powrotu do Mercedesa w roli kierowcy rezerwowego, co mogłoby stworzyć okazję do powrotu na tor w sezonie 2026, ale jednocześnie podkreśla, że jego priorytetem pozostaje pełnoetatowa jazda.
Gabriel Bortoleto to utalentowany Brazylijczyk, który przewodzi klasyfikacji serii F2, wyprzedzając innych młodych zawodników, w tym Isacka Hadjara z akademii Red Bulla. Wspierany przez akademię McLarena i dwukrotnego mistrza świata Fernando Alonso, Bortoleto zyskuje na popularności jako jeden z najbardziej obiecujących młodych kierowców motorsportu. McLaren wyraził zgodę na transfer Bortoletto do Audi, co pozwoli Brazylijczykowi zadebiutować w F1 już w sezonie 2025, gdzie będzie miał okazję zbierać doświadczenie przed pełnoprawnym wejściem Audi do F1 w 2026 roku.
Decyzja o wyborze młodego zawodnika jest wyrazem długoterminowej strategii Audi, które zamierza stawiać na rozwój młodych talentów, przygotowując się do swojej pierwszej pełnoprawnej kampanii w Formule 1.
Zdjęcie: Sauber