Max Verstappen wygrał pełen kontrowersji i incydentów wyścig o Grand Prix Kataru, podczas gdy Lando Norris stracił drugie miejsce po nałożeniu na niego kary stop/go. Norris został ukarany przez sędziów za niezastosowanie się do żółtej flagi, co awansowało Charlesa Leclerca na drugie miejsce, a Oscara Piastriego na trzecie. Wyścig rozpoczął się dramatycznie, gdy Verstappen wykorzystał wewnętrzną linię, aby wyprzedzić startującego z pole position George’a Russella, a następnie skutecznie obronił się przed Norrisem na drugim zakręcie. Już na pierwszym okrążeniu doszło do kolizji trzech kierowców – Nico Hülkenberga, Estebana Ocona i Franco Colapinto, co doprowadziło do wycofania się dwóch ostatnich z wyścigu i wprowadzenia samochodu bezpieczeństwa.
Po wznowieniu wyścigu na początku piątego okrążenia Verstappen prowadził przed Norrisem, Russellem i Piastrim. Holender szybko oddalił się od McLarena, któremu przydarzył się wypadek – wypadnięcie z toru między czwartym a piątym zakrętem. Mimo to, Verstappen nie zdołał zbudować większej przewagi niż trzy sekundy w pierwszej części wyścigu. Na prostej startowej pojawiła się żółta flaga, gdy na torze znalazło się lusterko boczne z jednego z bolidów. Verstappen zgłosił zespołowi Red Bull, że Norris nie zwolnił, ale sytuacja została początkowo zignorowana, mimo że na torze wciąż znajdowały się odłamki. W końcu Valtteri Bottas przejechał po lusterku, rozsiewając więcej fragmentów na torze, co doprowadziło do przebicia opon u Lewisa Hamiltona i Carlosa Sainza, a następnie do ponownego wprowadzenia samochodu bezpieczeństwa.
Podczas neutralizacji Verstappen i Norris zjechali na pit-stop po twarde opony, a zamieszanie przy wznowieniu wyścigu pozwoliło Norrisowi na chwilowe zaatakowanie lidera. Verstappen jednak skutecznie się obronił, a kolejne neutralizacje wywołane problemami Sergio Pereza i Nico Hülkenberga pozwoliły Holendrowi utrzymać prowadzenie. W tym czasie sędziowie ogłosili nałożenie na Norrisa dziesięciosekundowej kary stop/go za przekroczenie prędkości pod żółtymi flagami, co wyeliminowało go z walki o zwycięstwo.
Po odbyciu kary przez Norrisa, Verstappen spokojnie ukończył wyścig, zdobywając dziewiąte zwycięstwo w sezonie. Charles Leclerc zajął drugie miejsce, a Oscar Piastri uzupełnił podium na trzeciej pozycji. George Russell ukończył na czwartym miejscu, mimo pięciosekundowej kary za naruszenie procedury samochodu bezpieczeństwa. Pierre Gasly był piąty, a Carlos Sainz, który odrobił straty po przebiciu opony, zajął szóste miejsce.
Fernando Alonso zdobył pierwsze punkty dla zespołu Aston Martin od Grand Prix Singapuru, kończąc na siódmym miejscu. Zhou Guanyu przerwał suszę punktową Saubera, finiszując na ósmej pozycji, zaś Kevin Magnussen i Norris uzupełnili czołową dziesiątkę. Wyniki wyścigu oznaczają, że walka o mistrzostwo konstruktorów rozstrzygnie się w ostatnim wyścigu sezonu, który odbędzie się w Abu Zabi.
Wyniki GP Kataru 2024
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Bolid |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | Max Verstappen | Red Bull-Honda RBPT | RB20 |
2 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | SF-24 |
3 | 81 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | MCL38 |
4 | 63 | George Russell | Mercedes | W15 |
5 | 10 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | A524 |
6 | 55 | Carlos Sainz Jnr | Ferrari | SF-24 |
7 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | AMR24 |
8 | 24 | Zhou Guanyu | Sauber-Ferrari | C44 |
9 | 20 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | VF-24 |
10 | 4 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | MCL38 |
11 | 77 | Valtteri Bottas | Sauber-Ferrari | C44 |
12 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | W15 |
13 | 22 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 01 |
14 | 30 | Liam Lawson | RB-Honda RBPT | 01 |
15 | 23 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | FW46 |
16 | 27 | Nico Hulkenberg | Haas-Ferrari | VF-24 |
17 | 11 | Sergio Perez | Red Bull-Honda RBPT | RB20 |
18 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | AMR24 |
19 | 43 | Franco Colapinto | Williams-Mercedes | FW46 |
20 | 31 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | A524 |
Klasyfikacja mistrzostw świata kierowców
Poz | Kierowca | Punkty | Strata |
---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | 429 | |
2 | Lando Norris | 349 | 80 |
3 | Charles Leclerc | 341 | 88 |
4 | Oscar Piastri | 291 | 138 |
5 | Carlos Sainz Jnr | 272 | 157 |
6 | George Russell | 235 | 194 |
7 | Lewis Hamilton | 211 | 218 |
8 | Sergio Perez | 152 | 277 |
9 | Fernando Alonso | 68 | 361 |
10 | Nico Hulkenberg | 37 | 392 |
11 | Pierre Gasly | 36 | 393 |
12 | Yuki Tsunoda | 30 | 399 |
13 | Lance Stroll | 24 | 405 |
14 | Esteban Ocon | 23 | 406 |
15 | Kevin Magnussen | 16 | 413 |
16 | Alexander Albon | 12 | 417 |
17 | Daniel Ricciardo | 12 | 417 |
18 | Oliver Bearman | 7 | 422 |
19 | Franco Colapinto | 5 | 424 |
20 | Zhou Guanyu | 4 | 425 |
21 | Liam Lawson | 4 | 425 |
22 | Valtteri Bottas | 0 | 429 |
23 | Logan Sargeant | 0 | 429 |
Klasyfikacja mistrzostw świata konstruktorów
Poz | Zespół | Punkty | Strata |
---|---|---|---|
1 | McLaren | 640 | |
2 | Ferrari | 619 | 21 |
3 | Red Bull | 581 | 59 |
4 | Mercedes | 446 | 194 |
5 | Aston Martin | 92 | 548 |
6 | Alpine | 59 | 581 |
7 | Haas | 54 | 586 |
8 | RB | 46 | 594 |
9 | Williams | 17 | 623 |
10 | Sauber | 4 | 636 |