Testy przedsezonowe Formuły 1 w 2025 roku odbędą się na torze Bahrain International Circuit w Bahrajnie w dniach 26-28 lutego. To jedyna oficjalna sesja testowa przed rozpoczęciem sezonu, który wystartuje 16 marca w Australii. Oto szczegóły:
Harmonogram
- Daty: 26, 27 i 28 lutego 2025 r. (środa-piątek).
- Godziny: Każdego dnia testy trwają 8 godzin, podzielone na dwie sesje:
- Sesja poranna: 8:00–12:00 czasu polskiego.
- Sesja popołudniowa: 13:00–17:00 czasu polskiego.
- Różnica czasu: Bahrajn jest 2 godziny do przodu w stosunku do Polski, więc lokalnie testy odbywają się od 10:00 do 19:00.
Format
- Zespoły mają tylko trzy dni na przetestowanie nowych bolidów, co czyni każdą minutę na torze kluczową.
- Każdego dnia na torze może znajdować się maksymalnie 10 samochodów (po jednym na zespół).
- W trakcie godzinnej przerwy obiadowej (12:00–13:00 czasu polskiego) organizowane są konferencje prasowe.
Cel testów
- Sprawdzanie nowych samochodów pod kątem aerodynamiki, niezawodności, zużycia opon i osiągów silnika.
- Zbieranie danych przed pierwszym wyścigiem sezonu.
- Możliwość eksperymentowania z ustawieniami, choć zespoły często ukrywają pełen potencjał bolidów.
Opony
- Pirelli dostarcza zespołom 39 zestawów opon na testy:
- 35 kompletów na suchą nawierzchnię (mieszanki C1–C5, gdzie C1 to najtwardsza, a C5 najbardziej miękka).
- 4 komplety na mokrą nawierzchnię (2 przejściowe, 2 deszczowe).
- W Bahrajnie podczas Grand Prix (kwiecień 2025) używane będą tylko mieszanki C1–C3, więc testy dają szansę na sprawdzenie także miększych opon.
Transmisje
- Eleven Sports 1: Pełna relacja na żywo z polskim komentarzem. Wysłannikami na miejscu będą Michał Gąsiorowski i Mikołaj Sokół. Planowane są programy studyjne przed i po sesjach (ok. 20 minut każda).
- F1 TV Pro: Transmisja na żywo z komentarzem po angielsku, live timing, onboardy i analizy.
Dlaczego Bahrajn?
- Stabilna, ciepła pogoda (zmniejsza ryzyko deszczu).
- Tor oferuje mieszankę szybkich prostych i ciasnych zakrętów, idealną do testów.
- Logistyczne korzyści – Bahrajn jest gospodarzem 4. rundy sezonu (11-13 kwietnia), więc dane z testów będą przydatne.
Co warto wiedzieć?
- Testy nie pokazują pełnego układu sił – zespoły często jeżdżą z różnym obciążeniem paliwa i nie ujawniają maksymalnych osiągów.
- Możliwe są dni filmowe (max. 200 km) przed testami, np. Ferrari zorganizowało taki dzień 19 lutego na torze Fiorano.
- W 2025 roku wprowadzono nowe przepisy, m.in. bardziej rygorystyczne testy giętkości skrzydeł, co może wpłynąć na konstrukcje bolidów.
To kluczowa okazja dla zespołów i kibiców, by zobaczyć nowe maszyny w akcji przed startem sezonu!