Lando Norris poprowadził McLarena do podwójnego zwycięstwa w kwalifikacjach do Grand Prix Australii, ale nie obyło się bez nerwowych momentów. W trzeciej części czasówki jego pierwszy pomiarowy czas został anulowany za wyjazd poza tor, co mogło go kosztować pole position. Ostatecznie jednak Brytyjczyk odbił się od tego niepowodzenia i zapewnił sobie pierwsze miejsce na starcie.
Pierwsza część kwalifikacji (Q1) była wyrównana, a Norris ustanowił najlepszy czas, choć różnice między czołowymi kierowcami były niewielkie. George Russell stracił do niego zaledwie kilka setnych sekundy, a Max Verstappen także prezentował dobre tempo. Weekend Oliviera Bearmana był jednak dramatyczny – po wcześniejszym wypadku i obrotach w treningach, jego kwalifikacje zakończyły się już po pierwszym okrążeniu z powodu problemu technicznego. Haas miał fatalną sesję, bo Esteban Ocon był najwolniejszy.
Andrea Kimi Antonelli również przeżył trudne chwile – jego Mercedes doznał uszkodzenia na jednym z krawężników, przez co musiał wracać do boksów z iskrzącym się podwoziem. Problemy techniczne sprawiły, że jego ostatnie okrążenia były mocno ograniczone, co wykorzystał Gabriel Bortoleto. Kierowca Saubera wyeliminował Antonellego w ostatnich sekundach Q1 i jednocześnie pokonał doświadczonego Nico Hülkenberga. Do dalszej części kwalifikacji nie przeszedł także nowy kierowca Red Bulla, Liam Lawson.
W Q2 Norris utrzymał prowadzenie, choć przez większość sesji najszybszy był jego kolega z zespołu, Oscar Piastri. McLareny były o włos przed Verstappenem, który cały czas utrzymywał presję. Russell ukończył sesję na czwartej pozycji, a sędziowie rozpatrywali, czy nie zablokował Charlesa Leclerca, ale ostatecznie nie wszczęto śledztwa. Lewis Hamilton miał trudną sesję, spinując na wyjściu z 11. zakrętu, co spowodowało krótką dezaktywację DRS-u i wpłynęło na kilku kierowców, w tym Jacka Doohana, który odpadł z rywalizacji.
Decydująca część kwalifikacji, Q3, zaczęła się chaotycznie dla McLarena. Piastri popełnił błąd w przedostatnim zakręcie, a Norris przekroczył limity toru w czwartym zakręcie, co skutkowało anulowaniem jego pierwszego pomiarowego okrążenia. Sytuację wykorzystali rywale – Leclerc, Russell i w końcu Verstappen, który na moment objął prowadzenie. Hamilton miał kolejne problemy i zajął dopiero siódmą pozycję.
Gdy Norris był na dziesiątym miejscu bez ważnego czasu, jego inżynier sugerował wcześniejszy wyjazd na tor, by uniknąć ruchu. Brytyjczyk odmówił i zachował pewność siebie – co się opłaciło. Piastri rozgrzał australijskich kibiców fenomenalnym okrążeniem 1’15.180, ale chwilę później Norris poprawił ten wynik, zdobywając pole position z czasem 1’15.096.
Russell na chwilę odebrał Verstappenowi trzecie miejsce, ale Holender natychmiast odpowiedział. Ferrari było gotowe do zajęcia trzeciego rzędu, jednak zaskoczyły je świetne okrążenia Alexa Albona i Yukiego Tsunody. Ostatecznie Hamilton, debiutujący w Ferrari, wystartuje z ósmej pozycji, co oznacza, że jego pierwszy wyścig w czerwonych barwach zacznie się z drugiego rzędu za największymi rywalami.
Jutrzejszy wyścig rozpocznie się w wyjątkowy sposób – oba McLareny wystartują z pierwszego rzędu, co od razu przywołuje wspomnienia z Grand Prix Australii 1998. Wówczas Mika Häkkinen i David Coulthard również ustawili się na czele stawki i mieli wewnętrzne porozumienie: ten, kto pierwszy dojedzie do pierwszego zakrętu, ma wygrać wyścig. Häkkinen prowadził niemal cały dystans, ale pod koniec omyłkowo zjechał do alei serwisowej z powodu błędnej komunikacji radiowej. Coulthard, w zgodzie z umową, oddał mu prowadzenie, co przypieczętowało dublet McLarena i dało Finowi pierwsze zwycięstwo w F1.
Pozycje startowe
Rząd 1 | 1. (4) Lando Norris 1’15.096 McLaren-Mercedes MCL39 |
|
2. (81) Oscar Piastri 1’15.180 McLaren-Mercedes MCL39 |
||
Rząd 2 | 3. (1) Max Verstappen 1’15.481 Red Bull-Honda RBPT RB21 |
|
4. (63) George Russell 1’15.546 Mercedes W16 |
||
Rząd 3 | 5. (22) Yuki Tsunoda 1’15.670 Racing Bulls-Honda RBPT 02 |
|
6. (23) Alexander Albon 1’15.737 Williams-Mercedes FW47 |
||
Rząd 4 | 7. (16) Charles Leclerc 1’15.755 Ferrari SF-25 |
|
8. (44) Lewis Hamilton 1’15.973 Ferrari SF-25 |
||
Rząd 5 | 9. (10) Pierre Gasly 1’15.980 Alpine-Renault A525 |
|
10. (55) Carlos Sainz Jnr 1’16.062 Williams-Mercedes FW47 |
||
Rząd 6 | 11. (6) Isack Hadjar 1’16.175 Racing Bulls-Honda RBPT 02 |
|
12. (14) Fernando Alonso 1’16.453 Aston Martin-Mercedes AMR25 |
||
Rząd 7 | 13. (18) Lance Stroll 1’16.483 Aston Martin-Mercedes AMR25 |
|
14. (7) Jack Doohan 1’16.863 Alpine-Renault A525 |
||
Rząd 8 | 15. (5) Gabriel Bortoleto 1’17.520 Sauber-Ferrari C45 |
|
16. (12) Andrea Kimi Antonelli 1’16.525 Mercedes W16 |
||
Rząd 9 | 17. (27) Nico Hulkenberg 1’16.579 Sauber-Ferrari C45 |
|
18. (30) Liam Lawson 1’17.094 Red Bull-Honda RBPT RB21 |
||
Rząd 10 | 19. (31) Esteban Ocon 1’17.147 Haas-Ferrari VF-25 |
|
20. (87) Oliver Bearman No time Haas-Ferrari VF-25 |